Baza wiedzy o kompetencjach medialnych i informacyjnych
Przedstawiamy wybór raportów obejmujących badania z ostatnich kilku lat, które były realizowane przez różne instytucje naukowe, edukacyjne i rządowe, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Prezentujemy także najbardziej rozpowszechnione na świecie katalogi kompetencji medialnych i informacyjnych, wykorzystywane przez podmioty zajmujące się edukacją medialną i informacyjną (uczelnie, instytucje kultury i organizacje pozarządowe).
Opisy katalogów i raportów przygotowali: dr Radosław Bomba, Ewa Rozkosz, dr Grzegorz Stunża.
Katalogi kompetencji
- American Association of School Librarians (AASL), Standards for the 21st Century Learner, 2007
- American Association of School Librarians (AASL), Association for Educational Communications and Technology (AECT), Information Literacy Standards for Student Learning: Standards and Indicators, 1998
- Australian and New Zealand Institute Information Literacy (ANZIIL), Information Literacy Framework: principles, standards and practice, 2004
- Common Sense Media, Digital Literacy and Citizenship in the 21st Century, 2011
- ECDL Foundation, e-Citizen Syllabus, 2006
- European Association for Viewers’ Interests; Ministère de l’Education Nationale Française; Universitat Autonoma de Barcelona; Université Catholique de Louvain; University of Tampere, Study on Assessment Criteria for Media Literacy Levels, 2009
- Institute of Museum and Library Services (IMLS), Museums, Libraries, and 21st Century Skills, 2009
- International Technology Education Association, Standards for Technological Literacy, 2007
- Mediawijzer.net, Media literacy competences, 2011
- MEMO, Information and Technology Literacy Standards, 2011
- Mozilla, The Web Literacy Standard, 2013
- Renee Hobbs (wyd. przez: The Aspen Institute), Digital and Media Literacy: A Plan of Action, 2010
- Society of College, National and University Libraries (SCONUL), The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy, 2011
- UNESCO, Towards IL Indicators, 2008
- Zespół badawczy projektu Dzieci Sieci, Model kompetencji związanych z posługiwaniem się internetem przez dzieci w wieku od 9 do 13 lat, 2012/2013
Raporty badawcze
- Babson Survey Research Group, Going the Distance Online Education in the United States, 2011
- Batorski D., Jasiewicz J. i inni, Nowe media w polskiej szkole, 2013
- Dąbrowska A., Klimowicz M., Kulczycki E., Piotrowska R., Rozkosz E., Sieńko M., Siuda P., Stachura K., Stunża G. D., Dzieci sieci 2.0 – kompetencje komunikacyjne młodych, 2013
- Demos Polska sp.z.o.o, Diagnoza stanu kształcenia na odległość w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej, 2013
- Digital Technology Snapshot of the Literacy and Essential Skills Field, 2013
- EU Kids Online, Zero to Eight Young children and their internet use, 2013
- European Comission, Digital Competence in Practice: an Analysis of Frameworks, 2012
- European Schoolnet, University of Liege Psychology and Education, Survey of Schools: ICT in Education, 2013
- Filiciak M. i inni (SWPS), Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, 2010
- Filiciak M. i inni (Centrum Cyfrowe), Nauka programowania w szkołach. Czas na upgrade?, 2013
- Fundacja Orange, Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce (14-18 lat), 2013
- Jenkins H. i inni (MacArthur Fundation), Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, 2009
- Mizuko I. i inni (Wydawca MIT Press), Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out. Kids Living and Learning with New Media, 2010
- New York CitY Comptroller, Bridging the Digital Literacy Divide, 2013
- Siuda P., Stunża G. D., Dzieci sieci – kompetencje komunikacyjne najmłodszych. Raport z badań, 2012
- Trends and models of media literacy in europe: between digital competence and critical understanding, 2010
- UNESCO, Media and information literacy curriculum for teachers, 2011
- World Economic Forum, Cornell University, INSEAD, The Global Information Technology Report. Growth and Jobs in a Hyperconnected World, 2013