Media literacy competences
Twórca: Mediawijzer.net
Rok: 2011
Kraj: Holandia
Katalog zawiera zestaw kompetencji medialnych, które – jak określają autorzy – pozwalają na bardziej “aktywne i świadomie uczestniczenie w społeczeństwie medialnym”. Zawiera 10 podstawowych kompetencji, które zostały wyłonione na podstawie raportu “Measuring Media Literacy” (EYE, 2011), a następne poddane konsultacją z ekspertami.
Mediawijzer jest organizacją holenderską. Katalog pokazuje więc europejski punkt widzenia na cele edukacji medialnej. Wspomniane 10 kompetencji pogrupowano tutaj w cztery kategorie: rozumienie (wpływu technologii na społeczeństwo, jak powstają media, jak media prezentują rzeczywistość), wykorzystanie (sprzętu, oprogramowania i aplikacji, orientacja w środowisku mediów), komunikacja (wyszukiwanie i przetwarzanie informacji, tworzenie treści, uczestnictwo w sieciach społecznościowych) oraz strategia (refleksja nad własnym sposobem korzystania z mediów, osiąganie celów poprzez wykorzystanie mediów).
Każda z kompetencji jest szczegółowo opisana, a odniesienie do życia codziennego (tj. sytuacji, w których kompetencja będzie “działać”) zobrazowane. Całość ubrana jest w bardzo nowoczesną formę, która sama w sobie, stanowi istotny element promocyjny katalogu.