Towards IL Indicators

Twórca: UNESCO
Rok: 2008
Kraj: (międzynarodowy)

Pobierz katalog

Katalog przygotowany przez Ralpha Cattsa i Jesusa Lau pod auspicjami UNESCO, określa wskaźniki mierzenia powszechnych kompetencji informacyjnych. Powstał w ramach Information for All Programe (IFAP), międzynarodowego programu mającego na celu nakłonienie rządów do wykorzystania potencjału informacji w budowaniu równego społeczeństwa.

Do mierzenia potrzeb edukacyjnych w tym obszarze oraz efektów prowadzonej polityki na rzecz rozwijania kompetencji informacyjnych rządy potrzebują narzędzi badawczych. Prezentowany katalog UNESCO odwołuje się do takich narzędzi. Pokazuje różne wskaźniki (wpisane w modele kompetencji), które można wykorzystywać w ilościowych badaniach pozwalających przybliżyć stan kompetencji informacyjnych obywateli. Warto tutaj wspomnieć o kontekście, tj. roli wiedzy o środowisku informacji oraz umiejętności wytwarzania i wykorzystywania zasobów informacji. UNESCO uznaje je za podstawowe prawa człowieka. Zachęcając rządy do prowadzenia badań w tym obszarze, jednocześnie nakłania je do uprawiania polityki sprzyjającej rozwojowi kompetencji informacyjnych (rozumianych szeroko, w tym również kompetencji cyfrowych).

Katalog nie zawiera jednej listy wskaźników, ale wiele propozycji, które – w zależności od zainteresowań rządów (tj. mierzenia kompetencji informacyjnych w szkole, w uczelni, wśród dorosłych) – można włączyć do budowy szczegółowych narzędzi badawczych. Jego twórcy pokazują związek tych propozycji z innymi programami badawczymi, w ramach których bada się różne kompetencje (np. testami PISA).

Wróć do listy katalogów i raportów