Dzieci sieci – kompetencje komunikacyjne najmłodszych. Raport z badań
Twórca: Siuda P., Stunża G. D. i inni
Rok: 2012
Kraj: Polska
Raport przygotowany przez Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku. Przedstawia wyniki badania ,,Dzieci sieci – kompetencje komunikacyjne najmłodszych”. Badanie zrealizowane było wielotorowo. Z jednej strony zrealizowano wywiady standaryzowane z grupą trzydziestu uczniów (próba niereprezentatywna), poza tym podjęto się także netnografii serwisów najczęściej odwiedzanych przez dzieci na drugim etapie edukacyjnym. Dokonano także ilościowej i jakościowej analizy najpopularniejszych programów kształcenia. Autorzy i autorki jeszcze przed podjęciem działań badawczych skupili się na zbudowaniu modelu kompetencji komunikowania, który został wykorzystany w badaniu jako punkt odniesienia. Samo badanie miało charakter eksploracyjny i jakościowy. Chociaż wyników wywiadów nie można uogólniać, to już np. w przypadku programów nauczania poddano analizie kilkadziesiąt najważniejszych pozycji. Również część poświęcona obserwacji zachowań dzieci w internecie wskazuje na trendy korzystania z narzędzi internetowych i funkcjonowania w środowisku sieciowym.